فضا نگهدارنده دندان کودک چیست؟

زمانی که اسم فضا نگهدارنده دندان کودک را می‌شنوید، ممکن است این سوال در ذهن‌تان ایجاد شود کاربرد این وسیله چیست چه زمانی باید از آن استفاده کرد.

پس باید بدانید که همانطور که از اسم آن مشخص است، وسیله‌ای است که فضای خالی دندان از دست رفته را پر کرده تا دندان جدید به درستی جایگزین شود.

در حقیقت این دندانپزشک است که با توجه به شرایط بدنی بیمار، سن و تعداد دندان‌های از دست رفته، قرار دادن فضا نگهدارنده دندان را تجویز می‌کند. اما برای اینکه با انواع، مدت زمان استفاده و مراقبت‌های لازم آن آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله همراهی‌مان کنید.

 

چرا کودکان باید از فضا نگهدارنده دندان استفاده کنند؟

بنا به هر دلیلی این احتمال وجود دارد که دندان‌های شیری کودک زودتر از موعد از بین بروند. بعد از آن بایستی به کلینیک ارتودنسی مشهد مراجعه کرده تا جای خالی دندان از دست رفته حفظ شود. چراکه دندان‌های اطراف از این موقعیت استفاده کرده و به سمت فضای خالی حرکت می‌کنند.

این اتفاق نظم بین دندان‌ها را از بین برده و به دلیل کافی نبودن فضای خالی، دندان‌های دائمی با انحراف و کج رشد خواهند کرد. در این شرایط یکی از راه‌ها برای برطرف کردن این ناهنجاری‌ها، مراجعه به ارتودنسی در سنین بالاتر خواهد بود. با این اوصاف پیشنهاد می‌شود در همان ماه‌های اولیه بعد از کشیدن دندان، از فضا نگهدار استفاده شود تا از انجام ارتودنسی بی‌نیاز شوید. با این اوصاف می‌توان به اهمیت ترمیم و درمان دندان شیری کودکان پی برد، چون در سلامت دندان‌های دائمی شان تاثیر مستقیم دارد.

فضا نگهدارنده دندان کودک چیست؟ - تصویر 2

آیا استفاده از فضا نگهدارنده دندان برای کودک دردناک است؟

معمولا کودکان در سن 3 سالگی تمام 20 دندان شیری (10 دندان در فک بالا و 10دندان در فک پایین) را دارند. از سن 6 تا 8 سالگی، این دندان‌ها لق شده و جای خود را به دندان‌های دائمی داده که آخرین آن‌ها دندان عقل است. بنابراین با توجه به این موارد می‌توان بهترین سن برای ارتودنسی کودکان را تخمین زد. اما تا زمانی که براکت‌های ارتودنسی داخل دهان قرار نگرفته، برای پرکردن جای خالی دندان شیری که زودتر از موعد از لثه خارج شده، از نظر نجمه تحویلدارنژاد، بهترین ارتودنسی کودکان مشهد، می‌بایست از فضا نگهدارنده استفاده کرد. اما نگرانی والدین از این حیث بوده که ممکن است فضا نگهدارنده دندان برای کودک‌شان دردناک باشد. در حالی که این وسیله هیچ حس ناخوشایندی را در کودک به وجود نخواهد آورد و فقط جای دندان دائمی را حفظ خواهدکرد.

آشنایی با انواع فضا نگهدارنده دندان

فضا نگهدار دندان کودکان یک روش درمانی است که بعد از جایگذاری یک دندان کودکی از بین ردیف دندان‌ها، فضای خالی حاصل را حفظ و نگهداری می‌کند تا دندان‌های دیگر به درستی در جای خود رشد کنند. این فضاها معمولاً از موادی مانند پلاستیک یا فلز ساخته می‌شوند و به دندان‌ها متصل می‌شوند.

فضا نگهدارنده دندان کودک چیست؟ - تصویر 3

انواع فضا نگهدار دندان کودکان شامل:

1. فضاهای نگهدار متحرک: این نوع فضاها قابل تنظیم هستند و به دندان‌ها با استفاده از بندهای ارتودنسی متصل می‌شوند. این فضاها به دندان‌ها کمک می‌کنند تا به درستی در جای خود رشد کنند. این فضا نگهدارنده را لازم است به مدت 14الی 24 ساعت در دهان نگهداشت.

2. فضاهای نگهدار ثابت: این نوع فضاها به دندان‌ها متصل شده و نیازی به تنظیم ندارند. آنها به دندان‌ها کمک می‌کنند تا فضای خالی حاصل از جایگذاری دندان کودکی را حفظ کنند. فضا نگهدار ثابت خود به مدل‎های مختلفی همچون فضا نگهدار ثابت باند و حلقه، قوس نگهدارنده زبانی، قوس ترانسپلاتال و فضا نگهدار دیستال شو تقسیم‎بندی می‌‎شوند.

استفاده از فضا نگهدار دندان کودکان مهم است زیرا اگر فضای خالی حاصل از جایگذاری دندان کودکی حفظ نشود، دندان‌های دیگر ممکن است به طور نامناسب در جای خود رشد کنند و مشکلات ارتودنسی ایجاد شود.

چگونه از فضا نگهدارنده دندان مراقبت کنیم؟

زمانی که فضا نگهدارنده دندان در دهان کودک است، والدین باید بطور دقیق و منظم آن را بررسی کرده و به کودک در رعایت موارد بهداشتی کمک کنند. در این مدت کودک باید از مصرف مواد شیرین، چسبنده و خوراکی‌های سفت خودداری کند. توجه داشته باشید که فضا نگهدارنده را نباید با زبان یا انگشت جابجا کرد.

فضا نگهدارنده تا چند وقت باید در دهان کودک باقی بماند؟

اینکه چه مدت زمان باید از فضا نگهدارنده استفاده شود را دندانپزشک تشخیص خواهد داد. این بازه زمانی بستگی به سن کودک، میزان سلامت و رشد او بستگی دارد. اما وقتی جوانه‌های دندان‌های دائمی در دهان دیده شد، باید فضا نگهدارنده را از دهان خارج کرده تا روند رشد طبیعی دندان طی شود. با این حال احتمال دارد که به دلیل افتادن دندان‌های مجاور، لازم باشد فضا نگهدار از دهان خارج شود.

ارسال به دیگران :

نظر شما

تازه