با آداب‌ و رسوم یزد آشنا شوید: اگر دلتان ضعف نرفت، جایزه دارید!

یزد، شهر بادگیرها و نگین کویر، دومین شهر تاریخی جهان است و همین موضوع باعث شده که این شهر ازنظر توریستی ارزش بالایی داشته باشد.

قدمت تاریخی و موقعیت قرارگیری این شهر در مرکز ایران باعث شده که تنوع دینی در این شهر زیاد باشد و همین موضوع منجر به وجود آداب‌ورسوم جالب در این شهر شده است. قصه‌های مربوط به آداب‌ورسوم اهالی یکی از گرم‌ترین شهرهای ایران، به‌شدت جالب و شنیدنی است. این مطلب را دنبال کنید تا چند مورد از این داستان‌ها را با هم مرور کنیم. این آداب‌ورسوم آن‌قدر جالب هستند که لحظه‌ای در تهیه بلیط قطار یزد در اولین تعطیلات، درنگ نخواهید کرد. با ما همراه باشید.

قناعت، خصلت اصلی مردم یزد

در معرفی آداب‌ورسوم یزد، ابتدا به خصلت مردمان این شهر می‌پردازیم. یکی از خصلت‌هایی که در تمام مردم این شهر از پیر و جوان گرفته تا مرد و زن وجود دارد، قناعت است. قناعت چنان در میان مردم این شهر بارز است که در منابع تاریخی و فرهنگی از یزد به‌عنوان شهر قنات، قنوت و قناعت یاد می‌کنند. آن‌طور که به‌نظر می‌رسد، این موضوع ریشه در موقعیت جغرافیایی یزد دارد. یزد شهری کویری است و همواره برای دسترسی به آب نیاز به حفر قنات داشته است و این کار بدون صبر و حوصله امکان‌پذیر نبوده است. صبر و حوصله‌ای که مردم این شهر برای رسیدن به مایه حیات صرف می‌کنند، خصلت سازگاری و قناعت را در آن‌ها پرورش می‌دهد.

هم‌زیستی ادیان مختلف در کنار هم

از دیگر نکات جالبی که در کمتر جایی مشاهده خواهید کرد و یزد بهترین نمونه آن را در خود دارد، هم‌زیستی پیروان ادیان مختلف در کنار یکدیگر است. این شهر در گذشته‌های دور محل زندگی زرتشتیانی بوده که امروزه نیز در آتشکده‌ها به زیارت و عبادت می‌پردازند. در کنار زرتشتیان، مسلمانان نیز در این شهر زندگی می‌کنند که رسوم مذهبی را مطابق با عقاید خود اجرا می‌کنند. البته که پیروان دیگر ادیان مانند کلیمی‌ها، ارمنی‌ها و ... نیز در این شهر وجود دارند که به‌شکل مسالمت‌آمیز و در کمال صلح و آرامش در کنار پیروان دیگر ادیان زندگی می‌کنند.

جشن‌های سنتی و باستانی

مردم یزد اهمیت زیادی برای آداب‌ورسوم و پیروی از آن‌ها قائل هستند و یکی از مسائلی که همواره مورد توجه آن‌ها قرار می‌گیرد، برپایی جشن‌های سنتی و باستانی به بهترین شکل است. بیشتر جشن‌های ایران‌باستان هنوز هم در یزد برپا می‌شوند و مردم بسته به عقاید خود در آن‌ها شرکت می‌کنند. جشن مهرگان یکی از جشن‌هایی است که همه‌ساله در روز شانزدهم مهر به‌مدت شش روز توسط زرتشتی‌های شهر یزد و شهرهای اطراف برگزار می‌شود. در این جشن که برای آغاز پاییز و زمستان گرفته شده و در زمان برداشت محصولات کشاورزی برگزار می‌شود، با انواع خوراکی‌ها از مهمانان پذیرایی شده و به اجرای مراسم‌های مختلف می‌پردازند.

یکی دیگر از جشن‌هایی که با حال‌وهوایی خاص در شهر یزد برگزار می‌شود، جشن نوروز است. این جشن به‌قدری مهم بوده که در فهرست آثار ناملموس یونسکو نیز ثبت شده و هم‌زمان با شروع بهار، در تمام شهرهای استان برگزار می‌شود. توصیه می‌کنیم یک بار هم که شده، ابتدای بهار را برای سفر به یزد انتخاب کنید تا فرصت شرکت در مهم‌ترین جشن ایران باستان را داشته باشید. برای سفری راحت تهیه بلیط قطار یزد به شما پیشنهاد می‌شود.

آداب و رسوم زردشتی های یزد -فلای تودی - تصویر 2

فال کوزه، رسم سنتی پیش از نوروز

یکی دیگر از رسوم جالب یزدی، فال کوزه است که پیش از نوروز انجام شده و هنوز هم توسط مردم محلی این شهر انجام می‌گیرد. این مراسم توسط بانوان یزدی برگزار می‌شود؛ به‌این‌صورت که بانوان گردهم جمع شده و اشیایی را در کوزه قرار می‌دهند. سپس این کوزه را با پارچه سبز به درخت می‌بندند و یک روز بعد، همه با هم به‌سراغ کوزه می‌روند. اشیای داخل کوزه یک‌به‌یک توسط دختربچه‌ها خارج می‌شود و با خروج هر کدام از اشیا، یکی از بانوان باید شعر و آوازی بخواند. اگر شی خارج‌شده برای زن آوازخوان باشد و محتوای شعر، شادی و سرور باشد، قطعا او و اعضای خانواده سال خوبی را در پیش خواهند داشت. این کار جنبه سرگرمی دارد؛ اما هنوز هم توسط بانوان یزدی انجام می‌شود.

نخل‌گردانی

اگر بلیط قطار یزد تهیه کنید و با این وسیله به یزد سفر کنید، احتمالا درختان نخل را در نزدیکی این شهر مشاهده خواهید کرد. این درختان منبع الهام و باعث ایجاد رسمی مذهبی در میان شیعیان این شهر شده که به نخل‌گردانی مشهور است. در این مراسم که هم‌زمان با شهادت امام‌حسین (ع) برگزار می‌شود، اتاقکی چوبی از جنس چوب درخت گردو و سپیدار اما شبیه به درخت نخل که نماد تابوت امام سوم است، آماده ‌شده و در طول مراسم در میان مردم گردانده می‌شود. این رسم در یزد، میبد، اردکان و چند شهر دیگر برگزار می‌شود.

فلای تودی - تصویر 3

سفر به شهر بادگیرها با فلای تودی

آداب‌ورسوم و شنیدنی‌ها درمورد شهر یزد، افزون‌بر آن‌چه تا اینجا گفته شد هستند؛ بااین‌حال، شنیدن هرگز مانند دیدن نیست و توصیه می‌کنیم برای آشنایی با این شهر تاریخی، حتما بلیط قطار یزد را تهیه کنید و به این شهر سفر کنید. سایت فلای تودی مدت‌ها است که امکان خرید بلیط قطار شهر یزد را برای متقاضیان سفر به این شهر فراهم کرده و مسافران می‌توانند ظرف چند دقیقه بلیط سفر خود را ازطریق خود سایت یا اپلیکیشن فلای تودی خریداری کنند. البته اگر متقاضی سفر هوایی به یزد باشید نیز امکان تهیه بلیط هواپیما ازطریق فلای تودی برای شما وجود دارد.

ارسال به دیگران :

نظر شما

تازه