تجهیزات مورد نیاز برای پرورش مرغ

پرورش مرغ، چه برای تولید تخم‌مرغ و چه برای تولید گوشت، می‌تواند یک فعالیت لذت‌بخش و سودمند باشد؛ اما قبل از شروع این کار، باید تجهیزات مناسب را تهیه کنید.

تجهیزات پرورش مرغ، به شما این اطمینان را می‌دهند که به‌راحتی می‌توانید جوجه‌ها را تبدیل به مرغی بالغ کنید. البته مهم است که بدانید چگونه و از چه طریقی این خرید را انجام دهید. ما در این مطلب قصد داریم به شما بهترین ارائه‌دهنده این تجهیزات را معرفی کنیم.

آشنایی تمام و کمال با تجهیزات پرورش مرغ (تخم‌گذار و گوشتی)

تجهیزات پرورش مرغ، شامل انواع و اقسام محصولاتی می‌شود که باید برای راه‌اندازی یک مرغداری با عملکرد صحیح از آن‌ها استفاده کنید. این تجهیزات، به‌شرح زیر هستند.

انواع فن تهویه

با توجه به ابعاد سالن و تعداد طیور پرورشی، فن‌های تهویه نیازهای مختلفی دارند. این فن‌ها، به سالم‌سازی هوا در سالن کمک می‌کنند و برای تمامی طیور، ازجمله مرغ‌های گوشتی، تخم‌گذار، جوجه‌ها و نیمچه‌ها، ضروری هستند. افزایش آمونیاک و بوی ناشی از فضولات، تنفس و افزایش دی‌اکسیدکربن، نشان‌دهنده لزوم نصب و راه‌اندازی فن‌های تهویه در تعداد مناسب در هر مرغداری و سالن پرورشی است.

دانخوری

دانخوری، وسیله‌ای ساده برای تغذیه طیور است، اما در انتخاب آن باید دقت لازم را به کار ببرید. استفاده از پلاستیک‌های نامرغوب و فلزات زنگ‌زننده، ممکن است بیماری و تلفات در پرنده‌ها ایجاد کند. سیستم دانخوری در مرغداری و سالن پرورش طیور، علاوه‌بر حفظ سلامتی پرنده‌ها، باید از تلفات جیره نیز جلوگیری کند؛ زیرا هزینه زیادی برای خرید دان طیور صرف می‌شود و هدررفت دان به افزایش هزینه می‌انجامد.

دانخوری‌ها، در تجهیزات پرورش مرغ انواع مختلفی دارند. دانخوری‌های جمعی، از استیل یا آلومینیوم ساخته می‌شوند و دارای محافظ جلوگیری از ریخت‌وپاش دان هستند.

آبخوری طیور

آبخوری، سومین وسیله ضروری در هر سالن پرورش طیور است؛ زیرا آب نقشی اساسی در رشد و سلامتی پرنده‌ها دارد. استفاده از آب آشامیدنی سالم و با سختی پایین برای آن‌ها بسیارمهم است. پرنده‌ها، برای خنک‌کردن بدن، هضم غذا و رفع تشنگی از آب استفاده می‌کنند. آن‌ها، آب را دو برابر غذا مصرف می‌کنند و همیشه به آن دارند. ظروف آبخوری آن‌ها، باید همیشه پر باشد.

هیتر مرغداری

یکی از تجهیزات ضروری در فصل زمستان، هیتر مرغداری است که به گرمایش سالن و رشد بهتر پرنده‌ها کمک می‌کند. این بخاری‌ها، شامل جت‌هیتر، هیترهای آتش درون، بخاری‌های فن‌دار برقی و بخاری‌های برقی تابشی است. هیترهای اولیه، هزینه کمتری دارند و باعث کاهش هزینه‌ها و معقول‌بودن قیمت نهایی محصول می‌شوند.

در سالن‌های نیمه‌باز و مرغداری‌هایی با تجهیزات پرورش مرغ قوی، استفاده از جت‌هیترها مناسب‌تر است. زیرا راندمان 100 درصدی دارند و تمام گرمای تولیدشده را به سالن منتقل می‌کنند. این هیترها، باید در فاصله مناسبی از قفس مرغ تخمگذار نصب شوند.

نام کسب و کار - تصویر 2

آسیاب و میکسر

طیور، باید از جیره‌ غذایی کامل که شامل انواع ویتامین‌ها، پروتئین، کربوهیدرات، مواد معدنی، چربی و ... است، بهره‌مند شوند تا بیشترین وزن‌گیری را در کوتاه‌ترین زمان داشته باشند. همچنین، پرنده‌های تخم‌گذاری نیازمند جیره غذایی سرشار از کلسیم و پروتئین هستند تا به بیشترین تخم‌گذاری برسند. برای فراهم‌کردن و تهیه غذای طیور به‌صورت دستی، استفاده از دستگاه‌هایی مانند آسیاب و میکسر ضروری است. زیرا این کار، بدون استفاده از تجهیزات ممکن نیست.

پد سلولزی

یکی از وسایل کاربردی برای کاهش دمای سالن پرورش در فصل‌های گرم، پد سلولزی مرغداری است. این پد، در دیواره مرغداری نصب می‌شود و آب به‌صورت قطره‌ای بر روی آن می‌ریزد تا با وزش باد، تبخیر شود و دما را کاهش دهد. این سیستم، دارای مخزن و پمپ آب است که آب را به‌صورت قطره‌ای روی پد می‌ریزد و از تبخیر آب استفاده می‌کند.

خاک اره یا پوشال

سیمانی و سفت‌بودن کف بستر، زخمی‌شدن پای پرنده‌ها و عفونت‌های باکتریایی را به‌دنبال دارد. همچنین، تولید مداوم فضولات توسط پرنده‌ها، ممکن است باعث لیز و لغزندگی کف بستر شود و عادت خوردن فضولات توسط برخی پرنده‌ها بیماری کوکسیدیوز را ایجاد می‌کند. برای پیشگیری از این مشکلات و تمیز‌کردن راحت بستر، از خاک‌اره یا پوشال‌های نرم به‌عنوان یکی از تجهیزات پرورش مرغ استفاده کنید.

قفس‌ها، مهم‌ترین تجهیزات پرورش مرغ

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، قفس یکی از مهم‌ترین تجهیزات برای پرورش مرغ است. قفس مناسب، فضایی امن و راحت برای مرغ‌ها فراهم می‌سازد تا بتوانند به‌راحتی رشد کنند و شما به فروش گوشت یا تخم آن‌ها بپردازید.

انواع قفس مرغ

انواع قفس‌ مرغ در شکل‌های مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام مزایای خاص خود را دارند.

  • قفس‌های ثابت: این نوع قفس‌ها، در یک مکان ثابت قرار می‌گیرند و برای جابه‌جایی آن‌ها نیاز به تمهیدات خاصی است. قفس‌های ثابت، برای مرغ‌های تخم‌گذار و گوشتی مناسب هستند.
  • قفس‌های سیار: این نوع قفس‌ها را می‌توان به راحتی جابه‌جا کرد. قفس‌های سیار، برای پرورش مرغ در فضای باز مناسب به‌شمار می‌روند.
  • قفس‌های طبقاتی: این نوع قفس‌ها، از چند طبقه تشکیل شده‌اند و برای پرورش تعداد زیادی مرغ در فضای محدود مناسب هستند.

مزایای استفاده از قفس مرغ

حتما هنگام خرید تجهیزات پرورش مرغ، خرید قفس مرغ را به علل زیر در اولویت قرار دهید:

  • محافظت از مرغ‌ها
  • کنترل بیماری‌ها
  • جمع‌آوری آسان فضولات
  • استفاده بهینه از فضا

نام کسب و کار - تصویر 3

قفس مرغ آی طیور، یک انتخاب عالی برای مرغداری شما

قفس مرغ آی طیور، انتخابی عالی برای مرغداری شماست. این قفس‌ها، به‌دلیل طراحی مناسب، امکان ایجاد محیط مناسب برای رشد و توسعه مرغ‌ها را فراهم می‌کنند. با داشتن فضای کافی و امکانات بهداشتی مناسب، برای پرورش مرغ‌های گوشتی و تخم‌گذار ایده‌آل هستند. علاوه‌بر این، ساختار مقاوم و قابل‌شستشوی آن‌ها، به شما امکان مدیریت آسان و بهداشتی را می‌دهد. بنابراین، قفس مرغ آی طیور گزینه‌ای عالی برای تامین نیاز پرورش مرغ‌های شماست.

جمع‌بندی

تجهیزات پرورش مرغ، شامل انواعی از قفس‌ها، آبخوری‌ها، دان‌خوری‌ها، سیستم‌های تهویه و گرمایش، آسیاب و میکسر غذا، وسایل بهداشتی و نظافتی است. این تجهیزات، برای ایجاد محیطی ایده‌آل برای رشد و توسعه مرغ‌ها ضروری است. مرغداران، می‌توانند با استفاده از این تجهیزات، به بهره‌وری بالا و کنترل بهتری بر شرایط محیطی مرغداری‌ها دست یابند. همچنین، این تجهیزات به افزایش بهره‌وری و سلامت مرغ‌ها کمک می‌کنند و بهبود شرایط کار و درآمد مرغداران را فراهم می‌آورند.

ارسال به دیگران :

نظر شما

تازه