تفاوت هاست و سرور چیست؟

موضوع تفاوت هاست و سرور یکی از پر مناقشه‌ترین موضوعات تاریخ است! حتی گاها گفته می‌شود این موضوع از منطقه‌ی خاورمیانه هم مناقشات بیشتری را برانگیخته است!

 از شوخی که بگذریم، همه‌ی ما می‌دانیم که خرید هاست و سرور اولین قدم برای طراحی یک سایت است، اما سوالی که گاها برای طراحان سایت جوان پیش می‌آید این است که تفاوت اصلی این دو چیست؟ باورتان بشود یا نشود، گاها خیلی از افراد حرفه‌ای هم این دو را با هم اشتباه می‌گیرند و به کسب و کار کلاینت خود ناخواسته آسیب می‌زنند. در مطلب امروز قرار است که تفاوت هاست و سرور را به صورت مختصر بررسی کنیم و به شما کمک کنیم که با آگاهی بیشتر هاست و سرور خود را انتخاب کنید.

سرور چیست؟

قبل از هرچیز بیایید تک تک این دو مفهوم را بررسی کنیم و ببینیم که هرکدام چه کارهایی را انجام می‌دهند. سرور در واقع یک بخش فیزیکی از یک دیتاسنتر است که کار اصلی‌اش ذخیره‌ی تمامی اطلاعات وب سایت شماست. هر یک سرور معمولا به هزاران مشترک تعلق دارد و در بیشتر مواقع به صورت اشتراکی استفاده می‌شود. این دقیقا شبیه این است که شما یک اتاق کوچک را با هزاران نفر دیگر شریک شوید! شاید کمی ناامن به نظر برسد اما شرکت‌های هاستینگ و ارائه دهنده‌ی سرورها معمولا پروتکل‌های سخت‌گیرانه‌ای برای حفاظت از سرورهای خود دارند. سرور‌ها انواع مختلفی دارند و به بخش‌های فیزیکی کوچک‌تری مثل هارد، باتری، پردازنده و غیره دارد. دقیقا شبیه یک کامپیوتر کوچک!

انواع سرور

سرورها انواع مختلفی دارند که بر اساس آن‌ها تقسیم بندی می‌شوند. در این بخش سه نوع از مهم‌ترین سرورها را به شما معرفی خواهیم کرد.

سرور اشتراکی

سرورهای اشتراکی محبوب‌ترین و پر استفاده‌ترین نوع سرورها هستند. این سرورها بسته به ترافیک و حجم‌شان معمولا توسط صد‌ها یا هزاران فرد یا شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سرورها معمولا هزینه‌ای پایین‌تر دارند و امنیت آن‌ها در حد متوسط است. با این‌حال معمولا چیزی که کاربران این سرورها از آن شکایت دارند، سرعت و حجم بسیار پایین است که گاها باعث آسیب به کسب و کارها می‌شود.

سرورهای اختصاصی

سرورهای اختصاصی از نظر فیزیک و کارکرد همانند سرورهای اشتراکی هستند. با این تفاوت که هر یک سرور اختصاصی متعلق به یک فرد یا شرکت خواهد بود. در واقع شما بابت اجاره‌ی یک سرور اختصاصی برای یک سال، به شرکت هاستینگ مبلغی را پرداخت می‌کنید و سرور کاملا متعلق به شما خواهد شد. این سرورها معمولا توسط شرکت‌های بزرگی که به ترافیک بالا نیاز دارند، خریداری خواهند شد. امنیت این سرورها بسیار بالا و عملکرد سرعت و کیفیت آن‌ها فوق‌العاده است. شما با خرید یک سرور اختصاصی می‌توانید تغییرات مد نظر خود را روی آن اعمال کنید و آن را شخصی سازی کنید.

سرورهای مجازی

نوع دیگر و جدیدتر سرورها، سرورهای مجازی هستند. این سرورها چیزی مابین سرورهای اختصاصی و اشتراکی هستند. سرورهای مجازی یک تفاوت بزرگ با سایر سرورها دارند و آن هم این است که این سرورها وجود خارجی ندارند! در واقع این سرورها اپلیکیشن‌هایی هستند که از یک سرور فیزیکی اصلی دستور می‌گیرند و همانند یک سرور فیزیکی برنامه نویسی و شبیه سازی شده‌اند. این سرورها از نظر امنیت و سرعت از سرورهای اشتراکی عملکرد بهتری دارند و حتی گاها می‌توانند به عنوان هاست استفاده شوند.

هاست چیست؟

هاست و سرور 1

هاست یا هاستینگ که به معنای میزبانی است، یک سرویس میزبانی وب است که کاربرد اصلی‌اش جهت نشان دادن وب سایت شما در مرورگرها و تبدیل آدرس دامنه‌ی شما به آی پی است. هاست در واقع بخش کوچک‌تری از سرور است که اهمیت بسیار زیادی دارد. هاست‌ها معمولا انواع مختلفی دارند و کاربردهای آن‌ها متفاوت است.

انواع هاست

هاست و سرور 2

هاست‌ها هم انواع مختلفی دارند که بر اساس پلتفرم و سیستم‌ عامل سایت‌ها تقسیم بندی می‌شوند. توجه کنید که به غیر از هاست‌هایی که برای وب ساخته شده‌اند، هاست‌های دیگری مانند هاست ایمیل، هاست دانلود و غیره هم وجود دارند.

هاست وردپرس

پرکاربردترین نوع هاست که می‌توان نام برد، هاست وردپرس است. همگی می‌دانیم که وردپرس یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های ساخت و طراحی سایت‌ حرفه‌ای است. با توجه به تفاوتی که این پلتفرم به نسبت سیستم عامل‌هایی مثل لینوکس و ویندوز دارد، به یک هاست اختصاصی نیاز دارد. هاست وردپرس هاستی است که با توجه به نیازهای وردپرس طراحی شده و برای سایت‌های وردپرسی مناسب‌ترین نوع هاست است.

هاست لینوکس

هاست لینوکس برای سایت‌هایی تنظیم شده‌ است که سیستم عامل لینوکس داشته باشند. می‌دانید که کار کردن با سیستم عامل لینوکس چندان راحت نیست و قلق‌های خاص خود را دارد، به همین دلیل هاست مختص به این سیستم عامل طراحی شده است. با اینکه می‌توان از انواع دیگر هاست برای لینوکس استفاده کرد اما بهتر است که از هاست مربوط به خود سیستم عامل برای وب سایت خود استفاده کنید.

هاست ویندوز

این هاست هم همانند هاست لینوکس که برای سیستم عامل لینوکس طراحی شده‌است، برای سیستم عامل ویندوز ساخته شده است. این هاست معمولا از هاست وردپرسی گران‌تر است و با عر گونه پلتفرمی سازگاری ندارد.

تفاوت هاست و سرور چیست؟

هاست و سروز 3

احتمالا تا اینجای مطلب متوجه تفاوت هاست و سرور شده‌اید. به طور کلی سرور بخش فیزیکی و بزرگی است که شبیه یک طبقه در یک ساختمان است. سرورها معمولا کامپیوترهایی هستند که به هم متصل‌اند و از بخش‌های کوچک‌تری تشکیل شده‌اند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر سرور هاست است که با این‌که بخشی مجازی است اما به اندازه‌ی خود سرور اهمیت دارد. کاربرد اصلی سرور ذخیره اطلاعات برای انتقال به مرورگرها و کامپیوترهای دیگر است و وظیفه‌ی اصلی هاست، این است که اطلاعات ذخیره شده در سرور را به مرورگرها منتقل کند. این به این معناست که سرور بدون هاست عملا فایده‌ای ندارد. پس هر دوی این مفاهیم برای وب سایت شما الزامی هستند.

جمع بندی

خرید هاست و سرور دوتا از مهم‌ترین کارهایی هستند که قبل از هر گونه طراحی سایتی باید انجام دهیم. در مطلب امروز تلاش کردیم که هر دوی این مفاهیم را به صورت جداگانه بررسی کنیم و در پایان تفاوت اصلی این دو مفهوم را شرح دهیم.

به این موضوع توجه کنید که شما برای داشتن یک وب سایت به هر دوی این‌ها نیاز دارید و نمی‌توانید یکی را به دیگری ترجیح دهید. یکی از مهمترین مواردی که باعث آسان‌تر شدن استفاده شما از هر نوع هاست و سرور می‌شود، شرکت هاستینگی است که آن‌ها را از آن‌جا تهیه می‌کنید.

منبع: دیجیاتو

ارسال به دیگران :

نظر شما

تازه