واکنش‌ها به کشته شدن نظامیان آمریکا در اردن؛ بایدن: روز سختی در خاورمیانه داشتیم

​حمله پهپادی به نیروهای آمریکا در شمال شرق اردن که منجر به کشته و زخمی شدن شماری از نظامیان آمریکایی شد، واکنش‌های رسانه‌‌ای، سیاسی و منطقه‌ای را در پی داشت.

حمله پهپادی منتسب به گروه‌های عراقی به پایگاه نظامیان آمریکا در شمال شرق اردن سه کشته و 34 زخمی برجای گذاشت و علاوه بر تهدیدها و ارعاب های وزیر دفاع و رئیس جمهور آمریکا، واکنش‌های دیگری نیز داشته است.

مقام یمنی: آمریکا باید پیام حمله به خود را بفهمد

محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن در واکنش به کشته و زخمی شدن نظامیان و نیروهای پیمانکاری آمریکا در حمله به پایگاه این کشور در اردن گفت که واشنگتن باید پیام این حمله را بفهمد و درک کند.

این مقام یمنی که کشورها طی هفته‌های اخیر در حمایت از فلسطین و محکومیت سیاست آمریکا در حمایت از رژیم اسرائیل دست به حملات تلافی‌جویانه علیه تل‌آویو و واشنگتن زده است، گفت: حمله به پایگاه آمریکا در شمال شرق اردن پیام واضح خشم و نارضایتی از سیاست‌های آمریکا در کشورهای عربی است.

مسئول آمریکایی: در حال بررسی گزینه‌‌های پاسخ به حمله در اردن هستیم

نشریه پولیتیکو آمریکا به نقل از یک مسئول این کشور نوشت که آمریکایی ها هم اکنون در حال بررسی گزینه‌های نحوه پاسخ به حمله‌ای هستند که منجر به کشته شدن سه نظامی آمریکایی در اردن شد.

خبرنگار المیادین نیز گزارش داد که آمریکایی‌ها در حال بررسی اهدافی هستند که احتمال دارد در واکنش به این حمله به این اهداف در عراق حمله کنند.

رویترز: اردن از آمریکا خواسته پدافند دفاعی پیشرفته در اختیارش قرار دهد

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام اردنی بلندپایه نوشت که أمان اخیرا واشنگتن را از نیاز خود برای تقویت پدافند دفاعی در مرزهایش با عراق و سوریه علیه آنچه که شبه نظامیان مورد حمایت ایران خوانده، با خبر کرده است.

به گفته این منبع، اردن این اواخر از آمریکا خواسته است که تسلیحات و تجهیزات پیشرفته در اختیار أمان قرار دهد.

فاکس‌نیوز: حمله در اردن، خونین‌ترین حمله علیه آمریکا بود

شبکه فاکس نیوز آمریکا با اشاره به کشته شدن سه نظامی آمریکا در مرز اردن گزارش داد که این حمله خونین‌ترین حمله علیه نیروهای این کشور طی سال های اخیر است.

رسانه‌های آمریکایی از قول مقامات نظامی این کشور گزارش می‌دهند که گردان‌های حزب الله عراق پشت این حمله بوده است. با این حال، کسی هنوز مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

گفتنی است آمریکا بامداد چهارشنبه گذشته به برخی از مقرهای حزب الله عراق که جزو نیروهای الحشد الشعبی هستند، حمله کرد که در اثر آن یک نفر شهید و تعدادی زخمی شدند. حزب الله عراق گفته بود انتقام این حمله را خواهد گرفت.

انگلیس حمله به نظامیان آمریکا را محکوم کرد

وزیر خارجه انگلیس با اتهام زنی به ایران گفت که به شدت حمله شبه نظامیان عراقی‌ هم‌پیمان با ایران به نیروهای آمریکایی در اردن را محکوم می‌کند. این مقام انگلیس همچنین گفت که لندن به درخواست‌های خود از ایران به منظور کاهش تنش در منطقه ادامه می‌دهد.

منابع خبری در عراق می‌گویند از ساعاتی پیش پهپادهای آمریکایی بر فراز برخی شهرهایی مانند بغداد در حال پرواز و پرسه زنی هستند.

علی رغم ادعاهای برخی کانال‌ها، آسمان عراق کلییر نشده و پروازها به مقصد این کشور و بالعکس ادامه دارد.

در همین حال سخنگوی رسمی دولت اردن گفت: حمله‌ای که نیروهای آمریکایی را در نزدیکی مرز سوریه هدف قرار داد، در داخل خاک اردن رخ نداد و پایگاه التنف در سوریه را هدف گرفت.

 در عین حال وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت این حمله شبانگاهی یک مقر کوچک در اردن در نزدیکی مرز سوریه را هدف قرار داده است.

سی ان ان به نقل از مقامات آمریکایی افزود این اولین بار است که سربازان آمریکایی از زمان آغاز جنگ غزه در حملات به مواضع آمریکا کشته می‌شوند.

فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد در حمله پهپادی به پایگاهی در شمال شرقی اردن، سه رباز کشته و 25 تن دیگر زخمی شدند.

بایدن هلاکت نظامیان آمریکایی در اردن را تایید کرد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی درمورد حمله به نظامیان آمریکایی در مرز اردن و سوریه و کشته شدن سه سرباز این کشور گفت: روز سختی در خاورمیانه پشت سر گذاشتیم.

وی خاطرنشان کرد که به این اقدام پاسخ خواهیم داد.

بایدن با اتهام زنی بی اساس به ایران مدعی شد حمله‌ای که منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی شد توسط گروه‌های تحت حمایت ایران انجام شده است.

در پی حمله مقاومت اسلامی عراق به پایگاه آمریکایی «التنف» در مرز سوریه و اردن، کاخ سفید با حضور رئیس جمهور این کشور جلسه اضطراری تشکیل داد.

کاخ سفید اعلام کرد جلسه مشورتی امنیت ملی آمریکا با حضور مشاور امنیت ملی و به همراه وزیران امور خارجه و دفاع، مدیر سیا و رئیس ستاد ارتش در حضور «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برگزار شد.

طبق اعلام کاخ سفید، در این جلسه فوری  بایدن در جریان جزئیات حمله به پایگاه آمریکایی التنف قرار گرفت.

کاخ سفید اعلام کرد در این جلسه مدیر اطلاعات ملی آمریکا، معاون مشاور امنیت ملی، رئیس کارکنان کاخ سفید و سفیر واشنگتن در سازمان ملل نیز حضور داشتند.

مقاومت اسلامی عراق شامگاه یکشنبه مسوولیت حمله به پایگاه آمریکایی التنف در مرزهای سوریه و اردن را به عهده گرفت‌.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در واکنش به این حمله اعلام کرد واشنگتن در زمان و مکان مناسب پاسخ خواهد داد.

دبیرکل گردان‌های سیدالشهدا عراق در واکنش به کشته شدن نظامیان آمریکایی گفت واشنگتن از کشته شدن ۳ سرباز ناراحت شده است اما کشته و زخمی شدن ۱۰۰هزار فلسطینی ناراحتش نمی‌کند!

ابو آلاء الولائی، دبیرکل گردان های سیدالشهدا عراق در صفحه کاربری خود در شبکه ایکس نوشت آمریکایی‌ها به خاطر کشته شدن سه سرباز ناراحت شدند اما از کشته وزخمی شدن ۱۰۰ هزار فلسطینی با سلاح آمریکایی و دستان صهیونیستی در غزه ناراحت نمی‌شوند.

وی نوشت رفتارهای متناقض آمریکا انسانیت ادعایی این کشور را از بین برده ‌و چهره جنایتکار و قبیح آن را در برابر جهان آشکار کرد، تا جایی که حتی همدردی و همبستگی بین‌المللی را از دست داد و امروز در انزوای واقعی است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل: ایران هیچ ارتباطی با حملات در اردن ندارد

یک سخنگوی دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل به وال استریت ژورنال گفته که ایران هیچ ارتباطی با حملات مورد بحث در اردن ندارد.

وی تاکید کرد، درگیری توسط ارتش آمریکا علیه گروه های مقاومت در عراق و سوریه آغاز شده و چنین عملیاتی بین آنها دو طرفه است.

پیش از این خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که ایران حمله به پایگاه آمریکایی را انجام نداده است.

منبع: تسنیم
ارسال به دیگران :

نظر شما

تازه