احکام روزه/ آیا دوش گرفتن، آمپول زدن و رابطه جنسی روزه را باطل می کند؟

در این گزارش قصد داریم به سه پرسش مهم درباره مبطلات روزه پاسخ دهیم. این سه مساله مربوط به حکم رابطه جنسی، دوش گرفتن و تزریق آمپول در ساعات روزه داری است.

 در ماه رمضان تکالیفی بر مسلمانان واجب است که تا حد توان باید به جا آورند. برخی چیزهایی که در شرایط عادی بدون مشکل است، در ماه رمضان جزو مبطلات روزه به شمار می آید.

سؤال: اگر مردى با همسر خود در روز ماه رمضان شوخى و ملاعبه کند، آیا به روزه‌هایش ضرر می‌رساند؟

پاسخ: حضرات آیات خامنه‌ای و مکارم‌شیرازی معتقدند: اگر دخول صورت نگیرد و منجر به انزال منى نشود، به روزه خللى وارد نمی‌کند و روزه باطل نیست.

آیت‌الله بهجت نیز می‌فرمایند: ملاعبه زن و مرد روزه را باطل نمی‌کند، اما ایشان در پاسخ به سؤال دیگری می‌فرمایند: اگر ملاعبه منجر به انزال شود، درصورتی‌که قصد انزال داشته یا عادت او در این کار این بوده که به انزال منجر مى‌‌شده، روزه وى باطل است، اما اگر منى انزال نشده و قصد انزال هم نداشته، اشکال ندارد. آیت‌الله روحانی نیز می‌فرمایند: احتلام ناخواسته موجب افطار نمى‌شود و روزه صحیح است.

آیت‌الله تبریزی در این ‌‌باره توضیح می‌دهند: چنان‌چه قصد انزال داشته، ولو بعد از شروع در ملاعبه، روزه‌اش باطل مى‌شود و هم‌چنین است اگر بداند یا احتمال بدهد که منى از او خارج مى‌شود. آیت‌الله مظاهری نیز معتقدند: آبی که در هنگام معاشقه از زن یا مرد خارج می‌شود، پاک است و روزه را باطل نمی‌کند.

سوال: آیا دوش گرفتن یا استفاده از سونا و جکوزی روزه را باطل می کند؟

پاسخ این است که حمام رفتن روزه را باطل نمی کند به شرط آنکه آب وارد دهان نشود و اگر بشود روزه باطل خواهد بود. زیر دوش حمام رفتن اشکالی ندارد چون در هنگام حمام آب از بالا بر روی سر می ریزد و تمام سر یکباره در آب فرو نمی رود، به همین دلیل حمام رفتن به خودی خود اشکالی ندارد و جزء مبطلات روزه محسوب نمی شود.

بخار حمام یا سونا و جکوزی و به طور کلی بخار آب هم اگر استنشاق شود باطل کننده ی روزه نیست به شرط آنکه بخار آنقدر غلیظ نباشد که در فضای دهان تبدیل به آب شود، چرا که در اینصورت خوردن این رطوبت موجب باطل شدن روزه می شود.

سوال: آیا آمپول زدن و سرم زدن روزه را باطل می کند؟

فتوای رهبر معظم انقلاب:

* احتیاط واجب آن است که روزه‌دار از استعمال آمپول‌های مقوّی یا مغذّی، یا آمپول‌هایی که به رگ تزریق می‌شود و نیز انواع سِرُم‌ها خودداری کند، ولی تزریق آمپول در عضله یا برای بی‌حس کردن و نیز دارو گذاشتن در زخمها و جراحتها اشکال ندارد. آمپول های غیر تقویتی که در عضله تزریق می شود؛ مانند آنتی بیوتیک یا مسکن و نیز آمپول هایی که برای بی حسّ کردن به کار می رود، مانعی ندارد.
* احتیاط واجب آن است که روزه‌دار از مواد مخدری که از راه بینی یا زیر زبان جذب می‌شود خودداری کند.

فتوای  آیت‌الله مکارم شیرازی:

تمام انواع آمپول‌های دارویی یا تقویتی یا بی‌حسّی که به‌صورت عضلانی تزریق می‌شوند و همچنین تزریق عضلانی واکسن برای افراد روزه‌دار اشکالی ندارد؛ ولی تزریق آمپول‌ها و سرم‌های وریدی (که در رگ تزریق می‌شوند) جایز نیست.

فتوای  آیت‌الله سیستانی:

سوال: آیا سرم و یا آمپول خوراکی که از رگ تزریق می‌شود روزه را باطل می‌کند، اعم از این‌که مریض ناچار باشد و یا نباشد؟

  • پاسخ:  در هر دو صورت روزه را باطل نمی‌کند.
منبع: روزیاتو
ارسال به دیگران :

نظر شما

تازه