فرمالین چیست؟

می توان گفت فرمالین معروف ترین محلول به عنوان ضدعفونی کننده در صنایع مرغداری، دامداری، دندان پزشکی و... است. در واقع فرمالین گازی با بوی تند است.

این ماده با فرمول شیمیایی CH۲O، کوچکترین آلدهید می باشد. محلول آبی فرمالدهید، فرمالین (Formalin) نامیده می‌شود. فرمالین موجود در بازار، دارای 37 تا 40 درصد ماده اصلی است.

این محلول 10 تا 12 در صد متانول نیز جهت جلوگیری سریع پلیمریزاسیون، به اضافه‌ی مقداری ناخالصی مانند آلومینیوم و مس دارد. این ماده معمولاً در صنعت برای ساخت رزین های پلاستیکی، صنایع چوب، کاغذ و نساجی استفاده می شود. فرمالین، همچنین به عنوان ضدعفونی کننده و نگهدارنده برای محصولات خانگی عمل می کند. فرمالدئید گاهی اوقات به دلیل اثرات نگهدارنده و سفید کننده به طور نامناسب در فرآوری مواد غذایی اضافه می شود.

در خرید فرمالین چه نکاتی باید مدنظر باشد؟

  • قدرت شگفت انگیز میکروب کشی
  • خاصیت ضدعفونی کننده بسیار قوی
  • تولید شده از مواد اولیه بسیار مرغوب و با کیفیت
  • دارای برچسب مشخصات شیمیای، فنی و اطلاعات شرکت
  • بسته بندی بسیار ایمن مناسب برای حمل های طولانی به سراسر کشور
  • طی کردن پروسه کنترل کیفیت و تایید شده توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت
  • اثرگذاری بسیار عمیق بر روی دیواره، ساختار و عملکرد باکتری ها، ویروس ها، اسپورها و قارچ

موارد مصرف و کاربرد فرمالین در صنعت دامپروری

جهت ضدعفونی و گند زدایی کلیه وسایل، تجهیزات، ماشین آلات، سالن های پرورش دام و طیور (قبل از جوجه ریزی)

استفاده در حوضچه های ضدعفونی ورودی دامپروری ها، مرغداری ها و ضدعفونی وسایل نقلیه

کاربرد فرمالین در صنعت پرورش ماهی

در صنعت پرورش ماهی نیز از فرمالین پزشکی در مجرای ورودی آب بصورت تدریجی بمنظور حمام دادن ماهی و ایمن سازی علیه بیماری های انگلی استفاده می شود.

کاربرد در صنعت پرورش قارچ

در حال حاضر فرمالین پزشکی یکی از بهترین گزینه های ممکن جهت گند زدایی و ضد عفونی کردن سالن های پرورش قارچ در سطح کشور می باشد.

نحوه مصرف فرمالین 37 درصد پزشکی در مرغداری ها

جهت ضدعفونی نمودن سالن های پرورش طیور قبل از جوجه ریزی پس ازتخلیه کامل کود، بقایای پر، لاشه و سایر مواد آلوده کننده از سالن ابتدا سالن را با آب گرم فشار قوی شست و شو داده می شود. سپس بوسیله دود دادن با ترکیب فرمالین و پرمنگنات پتاسیم اقدام به گندزدایی و ضدعفونی نمودن سالن نمایید.

نحوه مصرف فرمالین 37 درصد پزشکی در گاوداری ها

برای ضد عفونی کردن سطوح، تجهیزات و محیط نگهداری دام محلول ضدعفونی کننده فرمالین 37 درصد را پس از رقیق سازی در فضای مورد نظر و بر روی سطوح آلوده اسپری نمایید.

فرمالین چیست؟ - تصویر 2

قوی ترین اسید جهان را بشناسید!

اسیدها یکی از مهم ترین و شاید بتوان گفت شناخته شده ترین، انواع مواد شیمیایی در سراسر جهان هستند. اسید ها دسته بندی های بسیار زیادی از جمله صنعتی، خوراکی، آزمایشگاهی و... دارند که متناسب با خاصیت و کاربردی که دارند در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند..

همچنین اسیدها از نظر خلوص و قدرت نیز درصدهای مختلفی دارند. که باعث می شوند در گروه بندی قوی و ضعیف قرار بگیرند که این گروه بندی نیز خود رتبه بندی دارد.

سولفوریک قوی ترین اسید صنعتی

قطعا حداقل یکبار هم که شده اسم اسید سولفوریک 98 درصد به گوشتان خورده است. باید گفت این اسید قوی ترین و خطرناک تری اسید در بین اسیدهای صنعتی است. قدرت خورندگی بسیار بالایی دارد که می تواند در چند لحظه تمام بافت اشیا و بدن انسان را از بین ببرد.

موارد مصرف و کاربرد اسید سولفوریک در صنعت

  1. در صنعت تولید کلر
  2. در تولید انواع حشره کش ها
  3. صنایع تولید مواد منفجره
  4. در صنعت فاضلاب و شستشوی کاشی
  5. در تولید اسید کرومیک و بی کرومات ها
  6. در صنعت ریسندگی و رنگ آمیزی پشم
  7. در تولید دی اکسید تیتانیوم از فرایند سولفات
  8. در صنایع شوینده و تولید مواد چربیگیر و باز کننده
  9. جهت تولید اسید کلریدریک از سولفوریک اسید و نمک
  10. در تولید اسید بوریک از اسید سولفوریک و بورات سدیم
  11. در صنعت لاستیک سازی جهت شستشو و کنترل ph
  12. در صنعت روغن نباتی برای شستشوی ماشین آلات کارخانه
  13. در صنعت نساجی برای تثبیت رنگ پارچه و نخ و خنثی سازی
  14. استفاده از جوهر گوگرد جهت از بین بردن چربی از چرم خام
  15. در تولید اسید سیتریک از اسید سولفوریک و سیترات کلسیم
  16. در تولید متیل متاکریلات از روش استوسیانوهیدرین استفاده می شود.
  17. در صنعت کاغذ جهت کنترل ph و تصفیه کاغذ و زدودن ناخالصی های معدنی
  18. سولفوریک در فرآیند تولید روغن موتور و تصفیه مجدد روغن های موتور کار کرده.
  19. در صنعت تولید الکترولیت باطری های اسیدی (آب باطری) مورد استفاده قرار می گیرد.
  20. در کارخانجات سالامبور سازی برای خسیاندن پوست و زدودن چربی از اسید سولفوریک استفاده می شود.
  21. تولید سولفات آلومینیوم از بوکسیت از اسید سولفوریک به میزان 5 کیلوگرم به ازای تولید یک کیلوگرم سولفات آلومینیوم استفاده می شود.
  22. اسید سولفوریک در تصفیه آب و پساب. جهت افزایش ph آب تا 6 و رسوب املاح آب استفاده می شود. در کل جهت تولید آب بدون املاح استفاده می شود.

چند نوع سولفوریک 98 درصد تولید می شود؟

اسید سولفوریک صنعتی:

 اسید سولفوریک صنعتی به عنوان یکی از قوی ترین انواع اسید موجود در بازار، بیشترین مصرف را در صنایع مختلف و به منظور تولید محصولات گوناگون و کاربری های متفاوت از جمله مواد شوینده، پالایش نفت، تولید اسید باتری و غیره دارد.

اسید سولفوریک آزمایشگاهی:

 این گرید از سولفوریک اسید در بسیاری از آزمایش های شیمی همچون آماده سازی نمونه جهت تعیین درصد آب اکسیژنه در محصولات مختلف قابل استفاده است. اسید سولفوریک آزمایشگاهی همچنین به دلیل قدرت بالای آن، برای شست و شوی ظروف آزمایشگاهی که حاوی رسوب هستند استفاده می شود.

اسید سولفوریک خوراکی:

در برخی از نقاط مانند اروپا تولید کننده های مواد غذایی از محلول های بسیار رقیق اسید سولفوریک خوراکی برای استفاده در مواد غذایی به عنوان کنترل کننده pH و نگهدارنده به منظور جلوگیری از رشد باکتری و میکروب های مضر استفاده می کنند. اسید سولفوریک خوراکی مصارف بسیار خاصی داشته و در حال حاضر موجود نمی باشد.

فرمالین چیست؟ - تصویر 3

پرکاربردترین اسید را بشناسید!

اسید کلریدریک را می توان پرکاربردترین اسید در انواع صنایع نامید. چرا که در بطور معمول در صنایع مختلف به عنوان ماده اولیه در فرآیند تولید مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول همانطور که مشخص است در دسته بندی انواع اسید قرار داد. محلول آبی یا آبی گازی کلرید هیدروژن HCl که با نام های جوهر نمک و هیدروکلریک اسید نیز شناخته می شود. در واقع این ماده جز اصلی اسید معده است، اسیدی که به طور طبیعی در معده انسان تولید می شود و به هضم غذا کمک می کند.

 همچنین فروش اسید کلریدریک به صورت مصنوعی برای کاربردهای مختلف صنعتی و تجاری صورت می گیرد و می تواند با تعدادی فرآیند تولید از جمله حل گاز کلرید هیدروژن در آب ایجاد شود . قیمت اسید کلریدریک نیز به عنوان یک اسید تحریک کننده خورنده قوی که به صورت گسترده در آزمایشگاه ها نیز استفاده می شود، متغیر است.

چند نوع اسید کلریدریک تولید می شود؟

بطور کلی هیدروکلریک اسید یک نوع در کشور عزیزمان و حتی در سراسر جهان تولید می شود، ولی در دو درصد متفاوت. که این اسید را به دو گرید صنعتی و آزمایشگاهی تفکیک می کند.

اسید کلریدریک صنعتی

در واقع شناخته شده ترین جوهر نمک صنعتی که در پتروشیمی و کارخانجات تولید می شود، همین نوع باشد. یعنی اسید کلریدریک صنعتی 30 تا 33 درصد، که بیشترین کاربرد را در صنایع همین نوع اسیدکلریدریک دارد. در بین عموم مردم و مصرف کنندگان به کلریدریک صنعتی مشهور است و یا برخی از خریداران عزیز بیشتر با درصد 33 این گرید از هیدروکلریدک را می شناسند.

اسید کلریدریک آزمایشگاهی

یک نوع دیگر از این محصول وجود دارد که اسید کلریدریک 37 درصد و یا اسید کلریدریک آزمایشگاهی شهرت دارد. که بطور معمول در گالن های 2.5 لیتری بیشتر عرضه می شود. معمولا مصرف بسیار کمتری نسبت به نوع صنعتی آن دارد و در بسته بندی های بسیار کوچک تر و در پروسه آزمایشات تخصصی مورد استفاده قرار می گیرد.

ارسال به دیگران :

نظر شما

تازه