قالیباف: ما هرگز نمی‌خواهیم با آمریکایی‌ها در یک قاب باشیم

محمدباقر قالیباف گفت: ما هرگز نمی‌خواهیم با آمریکایی‌ها در یک قاب باشیم.

محمدباقر قالیباف رئیس هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران در بازگشت از سوییس در گفت و گوی تلویزیونی گفت: در میدان، هر موفقیت نظامی هرچقدر هم موفق باشد، زمانی می‌توان اثر آن موفقیت و آورده‌های آن پیروزی را ، چه در زمان حال، آینده و چه در قضاوت تاریخ، مشاهده کرد که آن پیروزی از جهت حقوقی و سیاسی ثبت و ماندگار شود.

وی افزود: بدون دیپلماسی، زحمات عرصه میدان به ثمر نخواهد نشست. گاهی در حوزه نظامی شرایطی فراهم می‌شود که دیپلماسی باید کار خود را انجام دهد. منظور از «کار خود» این است که همان مأموریتی را که بخش نظامی به‌دنبال تحقق آن بوده اما به هر دلیلی امکان انجام آن فراهم نشده، دیپلماسی بتواند به سرانجام برساند.

قالیباف ادامه داد: من همیشه گفته‌ام و این حرف مربوط به امروز نیست بلکه برای برای ۶ یا ۷ سال قبل است که مذاکره یک روش مبارزه و ادامه آن است.

رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران تصریح کرد: کسانی که فرق می‌گذارند و می‌خواهند دوگانه‌ درست کنند که تو طرفدار این میدان یا آن میدانی، هستی، در جاده خاکی حرف زدن و بحث انحرافی است.

وی همچنین با اشاره به تحولات لبنان، گفت: اکنون آتش قطع شده و بخش عمده‌ای از مردم بازگشته‌اند. با تصمیمی که در آنجا اتخاذ شد، مطمئن هستیم که ان‌شاالله با اقتدار کال را پیش می‌بریم.

 

* تمامیت ارضی لبنان را تا به نتیجه رساندن رها نخواهیم کرد

وی ادامه داد: موضوع تمامیت ارضی لبنان و حاکمیت ملی لبنان بر تمامیت سرزمین خود را در این گفت‌وگوها به نتیجه نهایی خواهیم رساند. تا زمانی که به نتیجه نهایی نرسیم، این موضوع را رها نخواهیم کرد.

رئیس هیأت مذاکره‌کننده همچنین با اشاره به تثبیت حاکمیت ابران بر تنگه هرمز، گفت: ترامپ چند وقت پیش در توییتی گفته بود که «از امشب تنگه آزاد است» اما موضوع به این شکل نبود. طبق بند ۴ (یادداشت تفاهم) تنگه ضوابط خاص خود را دارد. ما نیز متعهد بودیم این کار را انجام دهیم اما در طول دوره ۳۰ روزه؛ این قدرت جمهوری اسلامی ایران و همان قدرت حوزه نظامی و قدرت سخت ما است که می‌توانیم ترامپ را وادار کنیم توییت خود را در کمتر از یک ساعت اصلاح کند.

* سفر به سوئیس در امتداد میدان نظامی بود

قالیباف در ادامه با اشاره به مذاکرات سوئیس گفت: سفر به سوئیس برای مذاکرات چهارجانبه، دقیقا در امتداد میدان نظامی بود. نیروهای مسلح ما با افتخار، قدرت و شجاعت و دریات و خلاقیت، این پیروزی بزرگ را به دست آوردند.

وی افزود: در مقطع آتش‌بس و پایان جنگ، این بخش را با مذاکره پیش بردیم. اگر در اجرای آن اشکالاتی پیش بیاید، در پاسخ می‌توانیم هم با موشک پاسخ دهیم و هم با مذاکره آن را حل کنیم.

قالیباف گفت: طبیعتا همه ما، چه نیروهای مسلح و چه دستگاه دیپلماسی، مرتب با یکدیگر در ارتباط هستیم. بنده نیز دیپلمات نیستم؛ یک رزمنده‌ام.

* به آمریکایی ها بی‌اعتماد هستیم

وی ادامه داد: دیپلماسی را دنبال کردیم و دیدید که پایان جنگ و رفع محاصره را با گفت‌وگو بعنی همان روش مبارزه و با اتکا به میدان پیش بردیم. رئیس هیات مذاکره کننده ایرانی در ادامه با ببان اینکه «به آمریکایی‌ها بی‌اعتماد بودیم و هستیم»، افزود: شرط عقل است که در آینده نیز به آمریکایی‌ها بی‌اعتماد باشیم. در گفت‌وگوها با طرف آمریکایی، با نقشه راه و مدل مشخصی حرکت کردیم. این کار در یک بسته دنبال می‌شود.

* هم‌زمان با امضای تفاهم‌نامه، محاصره رفع شد

وی با اشاره به یادداشت تفاهم ایران و آمریکا گفت: در بند ۱۳ تفاهم، اقدامات آمریکا در بندهای ۱، ۴، ۵، ۱۰ و ۱۱ باید بلافاصله پس از امضای تفاهم انجام شود یا عملیات اجرایی آن‌ها آغاز ‌شود تا مطمئن شویم کار شروع شده است؛ سپس وارد سایر موضوعات شویم.

قالیباف با اشاره به امضای دیجیتالی یادداشت تفاهم بین روسای جمهور ایران و آمریکا، گفت: یکی از کارهای خوب همکاران ما در هیأت مذاکرات این بود که دو اتفاق بزرگ رخ داد و هم‌زمان با امضای تفاهم‌نامه، محاصره رفع شد. اگر می‌خواستیم با روش نظامی این کار را انجام دهیم، خسارات سنگین مالی به دنبال داشت و زمان‌بر بود و نا آسیب‌های جدی انسانی داشتیم اما دیدید که محاصره یک‌شبه حل شد. این یعنی اگر درست حرکت کنیم، مذاکره یک روش مبارزه است.

 

طرف آمریکایی پیگیر برگزاری جلسه دیگری با حضور میانجی‌ها بود که نپذیرفتیم. میانجی‌های قطری و پاکستانی پیش ما آمدند و به آن‌ها گفتیم با شما صحبت می‌کنیم اما با طرف آمریکایی صحبت نمی‌کنیم

*آزادسازی پول‌های بلوکه شده و رفع تحریم‌های نفتی نهایی شد

وی با اشاره به نتایج مذاکرات سوئیس گفت:برای آزادسازی اموال بلوکه‌شده، در بند ۱۱ باید دو مبلغ ۶ میلیارد دلاری آزاد می‌شد که پیش‌تر توافقات آن در سفر به قطر انجام شده بود، اما امضای نهایی آن باید در سفر سوئیس صورت می‌گرفت که انجام شد.

قالیباف افزود: در خصوص بند ۱۰، موضوع فروش نفت خام، پتروشیمی و مشتقات آن، بحث مالی، بانک، بیمه و حمل‌ونقل مطرح است. از آنجا که هنوز توافق نهایی نشده، تحریم‌ها همچنان پابرجاست لذا اکنون باید بتوانیم نفت را فروخته و کار بانکی را انجام دهیم پس باید این مواد به طور موقت آزاد شود تا زمانی که تحریم‌ها به طور کامل رفع شود. ان شاءالله در سایت اوفک موضوع فروش نفت ایران بیاید و کارش انجام شود.

وی افزود: یکی دیگر از مباحث مهم، چارچوب چگونگی پیگیری تحقق بندهای تفاهم تا پایان ۶۰ روز بود که آن هم به نتیجه رسید که به چه روشی دنبال شود. همجنین هماهنگی در سطح عالی باشد تا اگر نکته و اختلاف و بحثی بود، نشست داشته باشیم تا این بحث‌ها حل و فصل شود.

*براساس مذاکرات سوئیس، ایران و آمریکا باید هر دو تمامیت ارضی لبنان را تضمین کنند

قالیباف افزود: نکته بسیار مهم دیگر درباره شرایط لبنان بود؛ در تفاهم‌نامه بر پایان جنگ در ایران و متحدانش بعنی جبهه مقاومت جبهه مقاومت، تأکید شده بود. در جبهه مقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند.

وی ادامه داد: پایان جنگ در قلمرو سرزمینی ما برقرار شد، هرچند چالش‌هایی در تنگه هرمز داشتیم. البته محاصره دریایی نیز در دوران آتش‌بس رخ داد که خود نوعی جنگ است. این بی‌اعتمادی ما از آمریکا به دلیل چنین مواردی است که همین اتفاق هم در لبنان به شکل دیگری رخ داد.

رئیس مجلس یادآور شد: در لبنان حملات نظامی ادامه داشت و فجایع ضاحیه رخ داد که ما با موشک به اسرائیل پاسخ دادیم یعنی همان روزی که بیش از ۱۰۰ نفر در لبنان به شهادت رسیدند چراکه خط قرمز این بود که هیچ حمله‌ای به بیروت صورت نگیرد و در جنوب لبنان نیز آتش‌بس برقرار شود.

* رژیم صهیونیستی با روند مذاکرات به‌شدت مخالف است

وی افزود: رژیم صهیونیستی با روند مذاکرات به‌شدت مخالف است زیرا نابودی خود را در این مسیر می‌بیند و می‌خواهد کارشکنی کندو نمی‌خواهد زیر بار این تفاهم برود. چندین نوبت هم ترامپ تلاش کرد و دستور داد و گاهی از ادبیات شان خودشان استفاده کرد تا بتواند او را از این کار منصرف کند.

رئیس هیات مذاکره کنند ایران گفت: با ورود ما به مذاکرات سوئیس و پیگیری‌های صورت‌گرفته، هم حجم آتش کم شد و هم طی ۲ روز متوقف شد. در مذاکرات نیز به نتایجی رسیدیم که ایران و آمریکا باید هر دو تمامیت ارضی و حاکمیت ملی لبنان بر قلمرو و سرزمین خود ضمانت کنند. موضوع ضمانت در بند اول تفاهم‌نامه آمده که باید این ضمانت اجرا می‌شد.

*اگر به سوئیس نمی‌رفتیم، هر لحظه خون بیشتری در لبنان ریخته می‌شد

قالیباف با اشاره به برنامه «به وقت ایران»، گفت: انصافا یکی از برنامه‌های خوب در حوزه کارشناسی است. البته به برخی موارد آن نقد دارم اما در مجموع برنامه خوبی است.

وی ادامه داد: دیدم در این برنامه اعلام شد که کاش فرودگاه مهرآباد را می‌بستند تا تیم مذاکره‌کننده به سوئیس نرود. به آن عزیزان می‌گویم اگر به سوئیس نمی‌رفتیم، هر لحظه خون بیشتری از مسلمانان و شیعیان لبنان ریخته می‌شد. ما موظف به دنبال این کار هستیم.

*تنگه هرمز با ترتیبات ایرانی و توسط ایران اداره خواهد شد

قالیباف با اشاره به تحولات تنگه هرمز گفت: شاید جز نفرات اولی بودم که در آغاز جنگ به‌روشنی گفتم همه بدانند هرگز اداره تنگه هرمز به وضعیت قبل از جنگ باز نخواهد گشت. البته قوانین بین‌المللی رعایت می‌شود و تنگه هرمز با رعایت این قوانین و با ترتیبات ایرانی، توسط ایران اداره خواهد شد.

وی افزود: البته ممکن است مشکلاتی در تنگه هرمز پیش بیاید بنابراین توافق کردیم مرکزی ایجاد و یک خط تلفنی برقرار شود تا در دوره ۳۰ روزه، اگر اشکالاتی پیش آمد، کشتی‌ها برای عبور با ایمنی وسرعت بیشتر تردد کنند تر شرایط تنگه را از جهت حجم تردد فعال کنیم و اقتصاد منطقه و حهانی رونق بگیرد.

* ایجاد خط تماس برای حل مشکلات کشتی‌ها

وی افزود: این خط تماس برای مجوز نیست، مجوز مسیر خود را دارد. این خط صرفا برای حل مشکلات کشتی‌ها یا حوادث احتمالی است تا روشنگری صورت بگیرد. این نیز از آن جهت است که مدیریت تنگه با ایران است و اشکالات را ما رفع می‌کنیم. می‌خواهیم تنگه به سمت شرایط نرمال خود رود تا به سرعت به فعالیت اقتصادی خود برگردد.

*چرا تیم ایرانی در یک قاب با طرف آمریکایی حاضر نشد؟

قالیباف درباره علت حاضر نشدن تیم ایرانی در یک قاب با طرف آمریکایی، گفت: ما اصولی داریم و هرگز و تا این لحظه، نمی‌خواهیم در یک قاب با آمریکایی‌ها باشیم. دوستان میانجی در این بحث اصرار داشتند که این آغاز گفت‌وگوها برای ادامه مذاکرات است اما ما صریح اعلام کردیم که در این قاب حاضر نمی‌شویم و صرفا برای مذاکره می‌آییم بدون اینکه در یک قاب باشیم.

*ماجرای خروج از مذاکرات بعد از تهدید ترامپ

وی ادامه داد: در اواسط گفت‌وگوها متوجه شدم ترامپ به‌صورت تهدیدآمیز درباره رئیس‌جمهور، تیم مذاکره‌کننده و حمله به سرزمین ما صحبت کرده است. همان جا به آقای ونس گفتم ما اینجا در حال گفت‌وگو هستیم و براساس تفاهم امضاشده، در بند اول آمده که تهدید و زور نباشد اما رئیس‌جمهور شما تهدید کرده است. بدانید ما هیچ‌وقت در زمان تهدید و زور مذاکره نمی‌کنیم. مذاکره را تمام کردیم، از جلسه بیرون آمدیم و دیگر به جلسه بازنگشتیم.

قالیباف اضافه کرد: طرف آمریکایی پیگیر برگزاری جلسه دیگری با حضور میانجی‌ها بود که نپذیرفتیم. میانجی‌های قطری و پاکستانی پیش ما آمدند و به آن‌ها گفتیم با شما صحبت می‌کنیم اما با طرف آمریکایی صحبت نمی‌کنیم. جمع‌بندی این گفت‌وگوها و مذاکرات ۸۰ دقیقه‌ای، بیانیه‌ای بود که طرف پاکستانی و قطری منتشر کرد.

*دستاوردهای سفر سوئیس

رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران درباره دستاوردی سفر به سوئیس گفت: سفر سوئیس دستاورد خوبی داشت؛ بحث توقف جنگ در لبنان، مدیریت تنگه هرمز، آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده و رفع تحریم‌های نفتی، از دستاوردهای سفر سوئیس بود.

وی ادامه داد: البته روز اول کار هستیم و باید تلاش کنیم؛ نیروهای مسلح ما نیازمند نوسازی هستند و بنده نیز به سهم خود در این حوزه تلاش می‌کنم تا در بحث تجهیزات و پرسنل، توجه لازم به نیروهای غیور نظامی صورت گیرد.

قالیباف گفت: میدان بعدی، میدان خیابان است که هم حوزه نظامی و هم دیپلماسی به آن نیازمند هستند و این میدان، انصافا حرکت بزرگی است که رخ داده است.

وی تاکید کرد که همه باید در میدان خدمت به مردم برای حل مشکلات و توسعه اقتصادی و جبران خسارات تلاش کنیم.

*فصل‌الخطاب، کلام و دستور رهبری است

رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران در ادامه با بیان اینکه انتقاد و آگاهی، حق همه مردم است، گفت: البته چون در جنگ هستیم، اگر بخواهیم همه‌چیز را بگوییم تا مردم آگاه شوند به همان میزان دشمن نیز از اسرار ما آگاه می‌شود. بنابراین ناگزیریم، نه از سر بی‌اعتمادی به مردم بلکه به‌خاطر اینکه دشمن سوءاستفاده نکند، بسیاری از موارد را توضیح ندهیم. شاید اگر توضیحاتی بدم همه قانع شوند اما از بیان توضیحات معذوریم.

وی تاکید کرد: همه تحت فرامین رهبری هستیم و باید از هرگونه حاشیه‌سازی جلوگیری کنیم و کار را منسجم پیش ببریم. ما دشمن واحد و اهداف بلندی داریم و باید حول محور ولایت وحدت داشته باشیم؛ نه وحدت بر سر مواردی که خودمان می‌پسندیم.

قالیباف در پایان گفت: وحدت، فرمان رهبری است؛ چه در جنگ، چه در صلح، مذاکره و حوزه فرهنگی. باید بدانیم فصل‌الخطاب، کلام و دستور رهبری است.

منبع: ایسنا
ارسال به دیگران :

نظر شما

تازه